Kilokiukuttelija

28.5.2014

Kuka minä olen?

Tuli tuosta yhdestä Kanelin kommentista mieleen nimike/titteliasia: tiedän, että virallisesti jos on ollut naimisissa, on sen jälkeen hamaan tappiin asti Rouva.
Mutta pitäisikö näin olla? Miksi ei voisi olla jokin nimike eronneelle, mutta esim. uudessa suhteessa olevalle tai eronneelle, mutta sinkulle.

Suomessa ainakin vaikka eron jälkeen ei olisikaan suhteessa, ei monestikaan ole tietyllä tavalla Sinkku vaan Eronnut Nainen.

Joissakin lomakkeissa on joskus ollut rastittavissa rouva/neiti/eronnut, mutta se on kyllä ollut harvinaista herkkua. Tosin nykyään kai lomakkeita ei tartte pahemmin enää missään yhteyksissä täytellä kun asioidaan aina sähköisesti.


Miesten kohdalla ei ole mitään tittelimuutosta siviilisäädyn muutoksen jälkeen. Herra on herra aina ja kaikkialla. Miksi naisten nimikkeet muuttuu niin moninaisiksi naimisiinmenon jälkeen? Eron jälkeen se ei kuitenkaan muutu, eli nainen on "päässyt" säädylliseen säätyyn naimisiin mennessään eikä sen mukana tullutta nimikettä "menetetä" vaikka sitten eroaisikin.

Ja sitten on tämä TÄTI-titteli. Hesarissa taisi äskettäin joku nuori neitokainen kiukutella sitä kun häntä puhuteltiin tädiksi. Ja oli omasta mielestään kaikkea muuta kuin täti.

Muistan kun itseäni ekan kerran sanottiin tädiksi: olin 27 v, yliopistossa, matkalla kotiin. Metron portaissa seisoi lössi (vain vähän) mua nuorempia kundeja ja yksi heistä sanoi edessäni seisovalle: "Hei päästä täti ohi!". Jep jep. :D
Ehkä 27-vuotias on jo täti-ihminen? Olin virallisestikin täti kyllä kun sisarukset olivat jo lisääntyneet...

Sanotaanko parikymppisestä kundista setä jos hänestä puhutaan esim. lapselle? Koska mielestäni lähes kaikista naisista käytetään täti-titteliä kun puhutaan lasten kanssa: "Tädillä on nyt kiire, varo" tai "anna tädille se kynä" jne. 

Mutta mikä tai kuka minä olen? Naimisissa ollut, eronnut, nyt uudessa avoliitossa. Sitoutunut, eli ei sinkku, mutta ei Virallisesti Naitettu. Ja miksi pitää olla jokin nimike?

Siinä mielessä englanninkielen Ms. on hyvä - se kertoo mielestäni, että kyseessä on nainen (versus miesten Mr.) ottamatta kantaa siviilisäätyyn. Vai onko täti suomenkielen Ms.??
Mikä meidän kielessä olisi sopiva sana tuota kuvaamaan?

3 kommenttia:

  1. Mua sanottiin muistaakseni 18-vuotiaana ekan kerran tädiksi. Se tuntui tosi oudolta varsinkin kun mulla oli silloin punaiset rastat, eli ei ehkä tyypillinen tätitukka. Sanoja oli kyllä joku 3-vuotias, että ehkä se on ihan ymmärrettävää :D.

    Kun mä erosin viitisen vuotta sitten, päätin että musta tulee avioeron astuessa voimaan uudestaan neiti, oli muut mitä mieltä tahansa. Ostin sellasen pinssinkin jossa lukee Neitiys on asenne, ja käytin sitä sen viikon kun avioerotuomio postiluukusta putosi. Hahha!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lapsillehan opetetaan tuo TÄTI-sanan käyttö, joten ehkä pitäisi alkaa vaikuttaa vanhempiin (äiteihin?), että alkaisivat pohtia uusia termejä meille naisille :)

      Poista
  2. Itse olin 16:sta, kun ekan kerran täditeltiin. :D

    VastaaPoista